Paddo’s en Krijgskunsten: Een Geschiedenis

Gepubliceerd op:
Categorieën : Default

Paddo’s en Krijgskunsten: Een Geschiedenis

Een kijkje naar de geschiedenis van krijgskunsten en paddo’s door de ogen van Kilindi Iyi, ’s wereld gerenommeerdste expert op dit gebied. Je wordt zowel geïntroduceerd tot het levenswerk van Kilindi Iyi, zijn verbinding met krijgskunsten en psychedelica, als de reeds bestaande verbinding tussen krijgskunsten en psychedelica.

Traditionele krijgskunsten trainen zowel lichaam als geest. Zowel op een spiritueel niveau in contact staan met het universum als toegang hebben tot de ongeremde energie van het universum zijn slechts een paar van de dingen die traditionele lessen vanuit de krijgskunsten gemeen hebben met de ervaringen die mensen hebben door psychedelica. Voor de meesten onderscheidt het geweld van de lichamelijke manifestatie van krijgskunst de twee van elkaar, maar dat geldt niet voor Kilindi Iyi.

Kilindi Iyi is een Afro-Amerikaanse krijgskunstenaar en een psychedelica-onderzoeker. Hij is de hoofdinstructeur en een technisch adviseur van de Tamerrian Martial Art Institute en frequent spreker op psychedelica-conferenties. Hij heeft de scheiding tussen psychedelica en krijgskunsten doorbroken en is deze kennis nu aan het delen met de wereld.

Volgens Kilindi Iyi begon zijn betrokkenheid bij psychedelica als een queeste op zoek naar dieper begrip van krijgskunsten en hun oorsprong.

Blijkbaar hebben alle krijgskunsten hun krachtplanten – rituele psychedelische planten die gebruikt worden voor grotere bekwaamheid in de kunsten, zowel lichamelijk als psychologisch – en Kilindi Iyi begon aan een ontdekkingstocht.

Ondanks de confrontatie met het gebrek aan schriftelijk bewijs en kennis was Kilindi Iyi op zijn tocht in staat om veel formules tot geheime krachtdrankjes te ontdekken van Afrikaanse krijgskunstmeesters, of tovenaars, zoals sommigen ze zouden noemen. Wat hij ontdekte, is dat de meeste hiervan een gemeenschappelijk ingrediënt hadden – de paddo of psilocybe semilanceatea. Kilindi Iyi claimt zelfs dat het oudste bewijs van menselijk paddenstoelgebruik in Afrika is, samen met andere middelen die wijdverspreid zijn in de verschillende helings- en leeftijdsrituelen, het omgaan met leerlingen en het gebruik door bepaalde mensen met machtposities; Een zeer oud en ontwikkeld systeem dat vandaag de dag nog steeds gebruikt wordt.

DE HEROISCHE DOSIS

In zijn werk met paddo’s heeft Kilindi Iyi de respectabele dosis van 30 gram of meer bereikt. In de psychedelische gemeenschap staat zo’n dosis bekend als de heroïsche dosis; het is niet genoeg om een lichamelijke overdosis te veroorzaken – het is praktisch onmogelijk om een overdosis paddo’s in te nemen – maar het vraagt een bekwame en getrainde psychedelica-gebruiker om dit te bereiken en de mentale ontberingen die het brengt te weerstaan. De moeilijkheden waar zo’n heroïsche trip de gebruiker in kan brengen, zijn het best omschreven door Kilindi Iyi zelf:

“Een van de uitdagendste aspecten is de realisatie van het alleen zijn. De realisatie van de duisternis, geen licht. De realisatie dat deze constructen van het bewustzijn zijn. Wanneer je je primaire bewustzijn verliest en in die oerduisternis terechtkomt die zo donker is dat het niet zwart is. Dat is een van de moeilijkste dingen.”

DE KRIJGSKENNIS

Wat zulke dosissen hem – in zijn eigen worden – hebben gebracht, is om verschillende psychedelische sferen en hyperwerelden te bereiken. De kennis die hij van zijn trips vergaar, is vooral op het gebied van krijgskunsten. Deze connectie is niet vreemd aangezien de meeste psychedelica-gebruikers toegang krijgen tot de kennis waar ze de meeste interesse voor hebben; het is natuurlijk dat Kilindi Iyi’s interesse en liefde voor krijgskunsten hem leidde naar precies die sferen die hij nodig had om erover te leren. Met het toenemen van de dosis, namen ook de mogelijkheden toe. Het verhogen van de dosis betekent het bereiken van nieuwe, ongeziene sferen; elke sfeer met haar eigen realiteit en kennis.

In tegenstelling tot sommige psychdedelica-ontdekkers pleit Kilindi Iyi niet voor een idee van een vredig en liefdevol universum. Hij geeft toe dat die sensaties er ook een onderdeel van zijn, maar claimt ook dat hij de negatieve kanten heeft gezien en ervaren.

Zijn trips hebben Kilindi Iyi in staat gebracht om de mysterieuze en magische vormen van krijgskunsten te observeren en erover te leren. De vormen die volgens hem mogelijk zijn, zijn die van mythische krijgskunstenaars zoals Hercules of personages uit “Crouching Tiger, Hidden Dragon”.

Alhoewel de meesten tevreden zullen zijn met de visie en de kennis, bestrijden sommigen Kilinidi Iyi’s werk omdat hij niet in staat is om het daadwerkelijk te reproduceren. Zijn antwoord hierop is simpel:

“Waar ik aan werk, ik kan het fysiek niet aan wie dan ook overdragen maar ik heb mijn momenten gehad in het echte leven, in de echte tijd, waarvan ik had gedacht dat ik dat onmogelijk kon doen, waarvan ik geloof dat ze voortkwamen uit de entheogene training die me diende in de fysieke sferen. Of het nou ging om pistolen of messen of mishandeling door de politie of hoe je er ook naar wil kijken, het diende me in de moderne wereld.”

SLOTWOORD

Als je Kilindi Iyi’s perspectieven op krijgskunsten en psychedelica interessant vindt: zijn lezingen zijn te vinden op YouTube. Ook werkt hij aan zijn boek “Towards an Organic Singularity”.

Wat advies voor zij die zich wagen aan de psychdelische sferen – niet alleen krijgskunstenaars – is om voorzichtig te zijn met de manier waarop je psychedelica benadert, je tijd te nemen, en te weten waar je naar zoekt. Het lijkt mij het beste om deze tekst af te sluiten met een quote van de man die zoveel psychdelische ontdekkingsreizigers heeft geïnspireerd – Terence McKenna.

“Mijn notie van wat de psychedelische ervaring voor ons is, is dat we allen moeten worden zoals vissers, en de donkere oceaan van de geest opgaan, en onze netten in die zee neerlaten.

Je bent niet op zoek naar een of ander gigantisch beest dat zich uit je netten zal losscheuren, deze zal volgen en jou van je kleine boot naar een afgrond zal meesleuren, weet je wel, noch zijn we op zoek naar een aantal sardientjes die tussen je netten kunnen glippen en kunnen verdwijnen. Ideeën zoals, “Heb je ooit gemerkt dat je kleine vinger precies in je neusgat past?”, en dat soort dingen. Waar we naar op zoek zijn, zijn ideeën van medium groot formaat, die niet zo klein zijn dat ze triviaal zijn, en niet zo groot dat ze onbegrijpelijk zijn. Ideeën van medium formaat kunnen we in onze boot geworsteld krijgen en meenemen naar de lieden aan wal, en een vismaaltijd nuttigen.

Dit is wat ieder van ons die naar de psychedelische staat gaat naar op zoek zou moeten zijn. Het is niet voor jouw verheldering, het is geen onderdeel van je persoonlijke psychotherapie. Je bent een ontdekkingsreiziger en je vertegenwoordigt onze soort, en het beste wat je kunt doen is om een nieuw idee mee terug te nemen, want onze wereld is in gevaar vanwege de afwezigheid van goede ideeën. Onze wereld is in een crisis vanwege de afwezigheid van bewustzijn.

Dat iemand een puzzelstukje van het plaatje mee kan neme - hoe klein ook - en kan bijdragen aan het bouwen van een nieuw paradigma; dan dragen we bij aan de verlossing van de menselijke geest, en dat is uiteindelijk waar het allemaal echt om gaat.